Firma Ekoplug Polska - ładowarki do samochodów elektrycznych i stacje ładowania EV

Ekoplug Polska

Koszty eksploatacyjne samochodów elektrycznych i spalinowych

Przesuń aby przewijać

Koszty za kWh w Polsce

Przewijane Zdjęcie
Tabelka przedstawia różne taryfy cenowe za kWh energii elektrycznej w Polsce. Wskazuje na zakres cenowy od 0.9 zł do 1,4 zł za kWh, w zależności od dostawcy energii oraz rodzaju taryfy. Dzięki tej tabelce można zobaczyć, jak zmieniają się koszty ładowania pojazdu elektrycznego w zależności od wybranej taryfy, co jest istotnym czynnikiem przy kalkulowaniu całkowitych kosztów eksploatacji elektryka.
Tabelka przedstawia różne taryfy cenowe za kWh energii elektrycznej w Polsce. Wskazuje na zakres cenowy od 0.9 zł do 1,4 zł za kWh, w zależności od dostawcy energii oraz rodzaju taryfy. Dzięki tej tabelce można zobaczyć, jak zmieniają się koszty ładowania pojazdu elektrycznego w zależności od wybranej taryfy, co jest istotnym czynnikiem przy kalkulowaniu całkowitych kosztów eksploatacji elektryka.
Zdjęcie ilustruje koszty eksploatacyjne samochodu Skoda Octavia, w tym wydatki na paliwo, serwis oraz naprawy w zależności od przebiegu pojazdu. Prezentowane dane obejmują przykładowe roczne koszty przy założeniu przejechania określonego dystansu, co pozwala porównać koszty eksploatacji Skody Octavia z innymi pojazdami, w tym samochodami elektrycznymi.
Tabelka przedstawia szacunkowy roczny koszt eksploatacji samochodu elektrycznego Nissan LEAF. Dane obejmują koszty ładowania, serwisowania oraz ewentualnych napraw, bazując na założeniu średniego rocznego przebiegu pojazdu. Ponieważ dostępne informacje są ograniczone, wartości w tabelce są przybliżone i mogą różnić się w zależności od indywidualnych warunków użytkowania, takich jak lokalne ceny energii, styl jazdy oraz częstotliwość serwisów. Tabelka jest pomocna w ocenie ogólnych kosztów utrzymania Nissana LEAF w porównaniu do innych pojazdów elektrycznych i spalinowych.

Żródło: link Data: 2 Sierpnia 2024

Tabelka przedstawia szacunkowy roczny koszt eksploatacji samochodu elektrycznego Nissan LEAF. Dane obejmują koszty ładowania, serwisowania oraz ewentualnych napraw, bazując na założeniu średniego rocznego przebiegu pojazdu. Ponieważ dostępne informacje są ograniczone, wartości w tabelce są przybliżone i mogą różnić się w zależności od indywidualnych warunków użytkowania, takich jak lokalne ceny energii, styl jazdy oraz częstotliwość serwisów. Tabelka jest pomocna w ocenie ogólnych kosztów utrzymania Nissana LEAF w porównaniu do innych pojazdów elektrycznych i spalinowych.

Żródło: link Data: 2 Sierpnia 2024

Zdjęcie ilustruje koszty eksploatacyjne samochodu Skoda Octavia, w tym wydatki na paliwo, serwis oraz naprawy w zależności od przebiegu pojazdu. Prezentowane dane obejmują przykładowe roczne koszty przy założeniu przejechania określonego dystansu, co pozwala porównać koszty eksploatacji Skody Octavia z innymi pojazdami, w tym samochodami elektrycznymi.
Samochód ładujący się ładowarką mobliną

Nie chciałbym, aby ten artykuł sugerował, że samochody elektryczne całkowicie zdominowały pojazdy spalinowe, ponieważ tak nie jest. Obecnie nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, która technologia jest lepsza – każda z nich ma swoje zalety i wady. Jednak w kontekście rozwoju samochodów elektrycznych oraz planowanego przez Unię Europejską zakazu sprzedaży samochodów spalinowych od 2035 roku, może się okazać, że będzie to dla nas bardziej ekonomiczne rozwiązanie, a może jedyna dostępna opcja.

Przedstawione w artykule informacje mają na celu pomoc w ocenie, czy samochody elektryczne rzeczywiście są takie, jak je opisują. Osobiście jesteśmy przekonani o stałym rozwoju technologii ładowania i zasięgu pojazdów elektrycznych. W przeszłości także wierzono, że strony internetowe nie mają przyszłości, a dzisiaj są one nieodłączną częścią naszego życia. 

Podsumowując, w artykule przytoczyłem kilka kluczowych aspektów dotyczących samochodów elektrycznych i ich ładowania. Zachęcamy do samodzielnego sprawdzenia i wyrobienia własnej opinii na ten temat oraz sprawdzenia naszej oferty akcesoriów i ładowarek domowych do samochodów elektrycznych. W internecie można znaleźć zarówno pozytywne, jak i negatywne opinie o elektrykach, więc warto przeanalizować wszystkie dostępne informacje. 

Na koniec warto zauważyć, że liczba rejestrowanych samochodów elektrycznych wciąż rośnie – na koniec czerwca zarejestrowano około 120 tysięcy takich pojazdów (Źródło), co może świadczyć o rosnącym zainteresowaniu. Również infrastruktura ładowania rozwija się – obecnie istnieje ponad 7 255 ogólnodostępnych punktów ładowania.

W artykule poruszyliśmy wiele atrybutów samochodów elektrycznych, ale z powodu objętości nie udało się omówić wszystkiego. W przyszłości zamierzamy skrócić treść i dokładniej przyjrzeć się poszczególnym przypadkom w osobnych artykułach.

Podsumowanie

Przyjrzyjmy się teraz przykładowi samochodu elektrycznego Mercedes EQC 400e z baterią o pojemności 80 kWh. Ładowanie całkowicie rozładowanej baterii przy użyciu ładowarki o mocy 1 kW zajmie ponad 80 godzin. Oczywiście, w praktyce nikt nie ładowałby samochodu z tak niską mocą, ponieważ najczęściej stosowane ładowarki mają moc od 2.3 kW wzwyż.

Na rynku dostępne są ładowarki o mocy 2.3 kW, i w tym najgorszym przypadku ładowanie samochodu do pełna zajmie ponad 34 godziny, co jest zdecydowanie długim czasem (ale przyjaznym dla akumulatora). Dlatego, aby zoptymalizować czas ładowania, warto zainwestować w ładowarkę typu wallbox o mocy 22 kW, która skraca czas ładowania do około 4-5 godzin przy całkowicie rozładowanej baterii. Moc 22 Kw jest opytmalnym rozwiązaniem, ponieważ możemy ustawić moc ładowania jaką chcemy) W rzeczywistości jednak, rzadko zdarza się, aby bateria była całkowicie rozładowana – zazwyczaj ładowanie odbywa się codziennie lub co kilka dni, co sprawia, że czas ładowania jest znacznie krótszy. Niestety minusem takiej ładowarki jest to, że nie każdy może sobie na taką pozwolić. W bloku według ustawy dotyczącej ładowarek samochodów elektrycznych w blokach mieszkalnych w Polsce z 2021 roku można maksymalnie posiadać ładowarkę o mocy poniżej 11kW. Dlatego ładowarki powyżej mocy 11kW są zazwyczaj dla mieszkańców domów jednorodzinnych.

Ładowarki do samochodów elektrycznych

Koszt zakupu ładowarki do domu zależy od marki i funkcjonalności, ale zazwyczaj ceny na dzień dzisiejszy nie powinny przekorczyć kilka tysięcy. Cena rośnie proporcjonalnie wraz z dodatkowymi funkcjami ładowarki.

Przejdźmy teraz do kosztów ładowania. Średnia cena za kWh w Polsce waha się od 1.11 zł do 1.23 zł, co oznacza, że naładowanie baterii o pojemności 80 kWh kosztuje około 92 zł (przy cenie 1.15 zł za kWh). Zasięg tego samochodu wynosi od 370 do 417 km, co jest o 200 km mniej niż w przypadku Tesli Model 3 z podobną baterią.

Dla porównania, jeśli posiadamy samochód spalinowy, taki jak Toyota Corolla o średnim spalaniu 6.5 l/100 km, to przy dystansie 400 km zużywamy około 26 litrów paliwa. Przy średniej cenie benzyny 98 oktanów wynoszącej 7.04 zł za litr w dniu publikacji(Źródło), koszt przejazdu 400 km wynosi około 180 zł. Oczywiście, każdy może samodzielnie przeprowadzić takie porównanie na podstawie własnego samochodu.

Dodatkowo, posiadacze samochodów w pełni elektrycznych (niehybrydowych) mogą ubiegać się o zielone tablice rejestracyjne. Samochody z zielonymi tablicami mogą korzystać z pasów dla busów, co pozwala ominąć korki bez konsekwencji prawnych, a także parkować w płatnych miejscach bez opłat. Dodatkowo przy zakupie auta elektrycznego kupujący są zwolnieni z akcyzy, co dla spalionwych jest podatkiem nie do obejścia. Przedsiębiorcy mają również większy limit kosztów uzyskania przychodów. Limit wartości samochodu elektrycznego, jaki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, wynosi 225 000 zł (dla spalinowego to tylko 150 000 zł). To dodatkowe korzyść, która może być atrakcyjnym elementem inwestycji w samochód elektryczny.

Koszty jazdy samochodu elektrycznego i spalinowego

Zakup samochodu elektrycznego jest na pewno dużym wydatkiem, dlatego często rozważany jest przy okazji planowanej zmiany samochodu. Trzeba zaznaczyć, że porównując samochód elektryczny ze spalinowym z tego samego rocznika, z podobnym wyposażeniem i marką, elektryki na ogół wychodzą drożej. Wynika to z kosztów badań i rozwoju i ich mniejszą skalę produkcjną oraz mniej zoptymalizowany sam proces produkcyjny. Dodatkowym kosztem są akumulatory, które wykorzystują pierwiastki takie jak lit, kobalt czy nikiel.

Natomiast porównując koszty obsługi samochodów elektrycznych względem samochodów spalinowych, te pierwsze są na ogół tańsze pod względem serwisu i paliwa. Na przykładzie porównania Nissana LEAF oraz Toyoty Prius, popularnych modeli w Polsce, można zobaczyć różnice w kosztach utrzymania i awaryjności. Powołując się na dane z różnych źródeł, warto zauważyć, że pojazdy elektryczne są stosunkowo nowością na rynku, więc dostępne dane mogą być ograniczone.

Porównajmy tabelkę z kosztami utrzymania dwóch samochodów przy założeniu przejechania średnio 15 tysięcy km rocznie. Na samym końcu porównamy cenę jednostki paliwa dla samochodów spalinowych i elektrycznych jako wisienkę na torcie.

Obecnie nie ma jeszcze efektywnych metod recyklingu i naprawy akumulatorów do samochodów elektrycznych (najczęściej zużyty akumulator wykorzystywany jest jako magazyny energii dla domów lub do urządzeń, w których zmniejszona wydajność akumulatora nie stanowi problemu np. rowery czy elektryczne hulajnogi), co sprawia, że ich wymiana w elektryku jest kosztowna. W związku z tym, samochody elektryczne mogą być postrzegane jako mniej ekonomiczne w pewnym sensie (nie mylić z bezemisyjny). Części zamienne do samochodów elektrycznych są również trudniej dostępne niż do samochodów spalinowych, mimo, że w samym silniku ruchomych części jest około 12 to dostępność ta powinna poprawiać się wraz z rosnącą popularnością i rozwojem technologii, ponieważ na ten moment w Polsce jest około 100,000 samochodów elektrycznych i PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle). Jednak ich liczba rośnie o około 3% miesięcznie. Źródło: link.

Kolejną kwestią jest zasięg i czas ładowania samochodów BEV (Battery Electric Vehicle). Na przykład Tesla Model 3 Long Range ma akumulator o pojemności około 75-82 kWh i zasięg wynoszący około 560-600 km. Jest to wynik na dzień dzisiejszy już bardzo imponujący, a wynika on z faktu iż silniki Tesli posiadają bardzo małą stratę energii, w prównaniu do innych marek samochodów elektrycznych. Niestety zasięg ten spada wraz z użytkowaniem dodatkowych funkcji samochodu jak klimatyzacja czy ogrzewanie oraz ekspersowa jazda - powyżej 120km/h w większości przypadków. Jednak nie należy tego traktować jako wielki minus bo przy dobrze zaplanowanej podróży wraz z przykładową aplikacją plugshare i monitorowaniem stanu baterii mamy świadomość jak bardzo możemy eksploatować nasz samochód.

Ładowanie takiego samochodu dzieli się na dwa rodzaje: ładowanie prądem stałym (DC) i ładowanie prądem zmiennym (AC). Ładowanie DC odbywa się w specjalnych stacjach i jest najszybsze, mogąc osiągać do 500 kW. Jest to jednak droższe ładowanie w porównaniu do ładowania AC w domu, ze względu na koszty dystrybucji i marże firmy.

Ładowanie AC jest bardziej powszechne i dostępne wszędzie tam, gdzie jest prąd. Szybkość ładowania zależy od ładowarki pokładowej samochodu, mocy przyłączeniowej oraz naszego urządzenia do ładowania. O szczegółach dotyczących specyfiki przyłącza opowiem w innym artykule.

Zacznijmy od tego, czy samochód elektryczny jest opłacalny. Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że tak, podobnie jak inwestycja w fotowoltaikę (zwłaszcze przed 2022). Pierwsze, co przychodzi na myśl, to rodzaj paliwa – prąd, który może być darmowy, ale również może kosztować podobnie jak paliwo w tradycyjnych samochodach spalinowych. Wydatek na paliwo (prąd) zależy od kilku czynników, takich jak zużycie energii na 100 km, cena za prąd (która bardzo zależy od operatora lub osoby udostępniającej moc do ładowania), typ ładowania – AC czy DC oraz jak bardzo jeździmy "eko". Ostatni czynnik jest dość rozległy i temat jak ładować się rzadziej i czym jest rekuperacja poruszymy w innym artykule.

Ładowanie prądem stałym (DC) jest zazwyczaj droższe i może zbliżać się do kosztów paliwa dla samochodów spalinowych. Jednakże, dzięki DC, nasz samochód może być naładowany w bardzo krótkim czasie, nawet pół godziny. To, jak szybko można naładować pojazd do pełna, zależy od pojemności baterii, możliwości ładowarki pokładowej oraz samej stacji ładowania. Warto zaznaczyć, że ładowanie elektryka nie zawsze jest długotrwałe, mimo że istnieje stereotyp, że zawsze musi trwać długo. Wystarczy odpowiednio się do tego wyposażyć i przygotować.

Poniżej przedstawiam tabelkę kosztów ładowania w różnych scenariuszach. Dzięki niej można zobaczyć, jak wyglądają koszty ładowania samochodu elektrycznego w najpopularniejszych przypadkach. Oczywiście, każdy może samodzielnie obliczyć koszty dla własnego przypadku, znając cenę za kWh u swojego dostawcy prądu.

Warto również wspomnieć, że istnieje możliwość ładowania za darmo, choć takich punktów/stacji jest znacznie mniej i często są one zajęte. Niemniej, taka opcja istnieje i pozwala na jazdę bez ponoszenia kosztów ładowania.

02 sierpnia 2024

Data publikacji:

Czy warto kupić dzisiaj samochód elektryczny?

W obecnych czasach, gdy ekologia jest na ustach wszystkich, kwestia inwestowania w samochody elektryczne pojawia się zaraz po dyskusjach o energii słonecznej. Czy posiadanie pojazdu elektrycznego naprawdę przynosi realne oszczędności? Jakie są wyzwania związane z posiadaniem "elektryka"? Czy pojazdy EV (electric vehicle) są wystarczająco wydajne i czy warto je rozważać jako alternatywę dla tradycyjnych samochodów? W niniejszym artykule postaramy się odpowiedzieć na te oraz inne pytania dotyczące elektrycznych pojazdów, analizując ich korzyści, ograniczenia oraz rzeczywiste koszty użytkowania.

Rozważając inwestycję w samochód elektryczny, warto zadać sobie pytanie o jego realną opłacalność i korzyści.

Ładowarki do samochodów elektrycznych

Masz pytania?

Kontakt

Produkty

Artykuły

Ekoplug Polska sp. z o.o.  Polski dystrybutor ładowarki wallbox, ładowarki przenośne

Biuro:
ul. Janusza Korczaka 27,
66-500 Strzelce Krajeńskie

Ekoplug Polska

Telefon Ekoplug Polska
Poczta Ekoplug Polska
Poczta Ekoplug Polska

Media

Firma