Firma Ekoplug Polska - ładowarki do samochodów elektrycznych i stacje ładowania EV

Ekoplug Polska

Podsumowanie

Rok 2025 przynosi liczne innowacje i wyzwania w świecie elektromobilności. Nowe programy dofinansowań, rozwój infrastruktury oraz zaawansowane technologie akumulatorów otwierają nowe możliwości dla kierowców EV. Jednocześnie na horyzoncie pozostają wyzwania, takie jak brak standaryzacji technologii wymiennych baterii, problemy z wydajnością akumulatorów, niedostateczny rozwój infrastruktury ładowania, a także konieczność reformy systemu elektroenergetycznego, aby sprostać rosnącemu napływowi pojazdów elektrycznych oraz ich zapotrzebowaniu na energię.

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami w świecie elektromobilności, śledź nasz blog i sprawdź naszą ofertę.

Projekt Izera był ambitnym przedsięwzięciem mającym na celu stworzenie pierwszego polskiego samochodu elektrycznego. Inicjatywa została zapoczątkowana w 2020 roku przez spółkę ElectroMobility Poland.

Dlaczego nie wyszło?

  • Brak finansowania i infrastruktury – opóźnił budowę fabryki i produkcję samochodu, przesuwając start na 2027 rok.
  • Problemy organizacyjne – brak jasno określonej strategii i wsparcia inwestorów zewnętrznych.
  • Wysokie koszty projektowe – zainwestowano znaczne środki w przygotowanie prototypów, ale brak efektów końcowych wzbudza wątpliwości co do przyszłości projektu.
     

Co dalej?
Rząd rezygnuje z kontynuacji Izery w jej obecnym kształcie, koncentrując się na rozwoju klastrów elektromobilności. Kluczowe pytanie brzmi: czy projekt znajdzie inwestora, czy zakończy się całkowitym zamknięciem? Czas pokaże.

Nowe akumulatory z zasięgiem do 1000 km

W 2025 roku na rynku pojawią się baterie nowej generacji, oferujące zasięg do 1000 km na jednym ładowaniu. Chiński producent CATL jest liderem w tej dziedzinie, prezentując akumulatory Shenxing PLUS, które mogą być ładowane w zaledwie 10 minut do zasięgu 600 km.

Wymienne baterie – innowacja czy problem?

Jednym z najbardziej innowacyjnych pomysłów na rynku jest technologia wymiennych baterii. Firmy takie jak Nio rozwijają stacje umożliwiające szybką wymianę akumulatorów, co eliminuje potrzebę długotrwałego ładowania. Jednak istnieje kilka przeciwskazań:

  • Brak standaryzacji między producentami pojazdów.

  • Wysokie koszty budowy infrastruktury.

  • Pytanie o to, kto pokryje koszty wprowadzenia tego rozwiązania w Europie.

turned on flat screen monitor

Według danych z końca listopada 2024 roku, w Polsce zarejestrowano łącznie 77 873 samochody całkowicie elektryczne (BEV).

Prognozy na 2025 rok:

Zgodnie z założeniami Ministerstwa Klimatu i Środowiska, liczba samochodów elektrycznych oraz hybryd w Polsce ma dynamicznie rosnąć.

Przewidywana liczba aut elektrycznych łącznie z hybrydami na polskich drogach wygląda następująco:

  • 2024 rok: ponad 135 tys.

  • 2025 rok: ponad 190 tys.
     

Jednakże, aby osiągnąć te cele, konieczne jest znaczne przyspieszenie tempa rejestracji pojazdów elektrycznych w kraju.

Obecne tempo wzrostu sugeruje, że osiągnięcie prognozowanych wartości będzie wymagało intensyfikacji działań promujących elektromobilność oraz dalszego rozwoju infrastruktury ładowania.

Ładowarki do samochodów elektrycznych

Jeśli szukasz wydajnych i niezawodnych ładowarek do samochodów elektrycznych, sprawdź naszą ofertę tutaj. Zapewniamy kompleksowe rozwiązania dla domów, firm i przestrzeni publicznych.

Nowe stacje ładowania

Rozwój infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce nabiera tempa, jednak nadal pozostaje wyzwaniem w kontekście rosnącej liczby samochodów elektrycznych na drogach.

Stan obecny i plany na 2025 rok:

  • Liczba punktów ładowania: Pod koniec listopada 2024 roku w Polsce funkcjonowało 8 331 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Z tego 30% stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 70% – punkty prądu przemiennego (AC) o mocy do 22 kW.

  • Rozwój infrastruktury przy głównych szlakach komunikacyjnych: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) planuje instalację stacji ładowania o dużej mocy co 60 km dla pojazdów osobowych oraz co 120 km dla pojazdów ciężarowych, z możliwością dalszego zagęszczenia tej sieci w przyszłości.

  • Prognozy liczby punktów ładowania: Według analiz Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), przy wdrożeniu odpowiednich działań, do 2025 roku liczba nowo instalowanych punktów ładowania w Polsce może wzrosnąć ponad dziesięciokrotnie w porównaniu z obecnym tempem.

a red and white gas pump

Program „Mój Elektryk 2.0” to kontynuacja rządowego wsparcia mającego na celu promowanie elektromobilności w Polsce poprzez dofinansowanie zakupu, leasingu lub wynajmu długoterminowego nowych pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1, czyli samochodów osobowych.

Kto może skorzystać z programu?

Program skierowany jest do:

  • Osób fizycznych nabywających pojazd do użytku prywatnego.

  • Osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.
     

W tym roku największa ilość beneficjentów z poprzedniego roku (spółki) zostały wykluczone z programu.

Jakie są warunki uzyskania dofinansowania?

Aby skorzystać z programu, należy spełnić następujące kryteria:

  • Rodzaj pojazdu: Nowy, zeroemisyjny samochód kategorii M1, napędzany wyłącznie energią elektryczną lub wodorem.

  • Cena pojazdu: Nie może przekroczyć 225 000 zł netto.

  • Przebieg pojazdu: W momencie zakupu lub przekazania do użytkowania nie może być wyższy niż 6 000 km.

  • Rejestracja i użytkowanie: Pojazd musi być zarejestrowany na terytorium Polski na beneficjenta programu przez co najmniej 2 lata od daty zakupu lub przekazania.

  • Ubezpieczenie: Obowiązkowe ubezpieczenie OC i AC przez co najmniej 2 lata od zakupu lub przekazania pojazdu.
     

Jakie są kwoty dofinansowania?

Maksymalna kwota dofinansowania wynosi do 40 000 zł (cena zawiera bonus w postaci 10 000 zł po oddaniu samochodu do złomowania).

  • Podstawowe wsparcie:

    • Zakup: 18 750 zł lub 11 250 zł (jeśli roczny dochód nie przekracza 120 000 zł).

    • Leasing lub wynajem długoterminowy: 30 000 zł lub 5 000 zł (jeśli roczny dochód nie przekracza 120 000 zł).
       

Kiedy program zostanie zakończony?

Program „Mój Elektryk 2.0” ma być realizowany w latach 2025–2026.

  • Rozpoczęcie: Luty 2025 r.

  • Zakończenie:

    • Okres zawierania umów: Do 30 czerwca 2026 r.

    • Okres wydatkowania środków: Do 31 sierpnia 2026 r.

Program może zakończyć się wcześniej w przypadku wyczerpania środków przeznaczonych na dofinansowania.

Gdzie szukać informacji i jak składać wnioski?

Dodatkowe informacje na temat programu i zmian oraz wzory wniosków znajdują się na stronie rządowej gov.pl, gdzie można także złożyć wniosek online. Warto śledzić aktualności dotyczące zmian w procedurach i wysokości dofinansowań.

Spis treści

 

a car driving down a road with trees on either side of it
06 stycznia 2025

Co nowego w 2025 w świecie elektromobilności?

Czy wiesz, jakie maksymalne dofinansowanie możesz otrzymać w ramach programu Mój Elektryk 2.0? A może zastanawiasz się nad nowymi technologiami, które mogą zrewolucjonizować rynek samochodów elektrycznych? Rok 2025 przynosi nowości w świecie elektromobilności – od rozwoju infrastruktury ładowania, przez innowacyjne rozwiązania zwiększające wydajność pojazdów, aż po zmiany w krajowych programach wsparcia.

W tym artykule odpowiemy na pytania, jak skorzystać z dopłat do zakupu samochodu elektrycznego, gdzie szukać najnowszych informacji oraz jakie wyzwania i szanse stoją przed sektorem EV w Polsce. Zajrzymy też za kulisy projektu Izera i zastanowimy się, dlaczego updał i co dalej z ambitnym planem stworzenia polskiego auta elektrycznego.

Ładowarki do samochodów elektrycznych Besen

Masz pytania?

Kontakt

Produkty

Artykuły

Ekoplug Polska sp. z o.o.  Polski dystrybutor ładowarki wallbox, ładowarki przenośne

Biuro:
ul. Janusza Korczaka 27,
66-500 Strzelce Krajeńskie

Ekoplug Polska

Telefon Ekoplug Polska
Poczta Ekoplug Polska
Poczta Ekoplug Polska

Media

Firma