Firma Ekoplug Polska - ładowarki do samochodów elektrycznych i stacje ładowania EV

Podsumowanie

Rok 2025 przynosi liczne innowacje i wyzwania w świecie elektromobilności. Nowe programy dofinansowań, rozwój infrastruktury oraz zaawansowane technologie akumulatorów otwierają nowe możliwości dla kierowców EV. Jednocześnie na horyzoncie pozostają wyzwania, takie jak brak standaryzacji technologii wymiennych baterii, problemy z wydajnością akumulatorów, niedostateczny rozwój infrastruktury ładowania, a także konieczność reformy systemu elektroenergetycznego, aby sprostać rosnącemu napływowi pojazdów elektrycznych oraz ich zapotrzebowaniu na energię.

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami w świecie elektromobilności, śledź nasz blog i sprawdź naszą ofertę.

Projekt Izera był ambitnym przedsięwzięciem mającym na celu stworzenie pierwszego polskiego samochodu elektrycznego. Inicjatywa została zapoczątkowana w 2020 roku przez spółkę ElectroMobility Poland.

Dlaczego nie wyszło?

  • Brak finansowania i infrastruktury – opóźnił budowę fabryki i produkcję samochodu, przesuwając start na 2027 rok.
  • Problemy organizacyjne – brak jasno określonej strategii i wsparcia inwestorów zewnętrznych.
  • Wysokie koszty projektowe – zainwestowano znaczne środki w przygotowanie prototypów, ale brak efektów końcowych wzbudza wątpliwości co do przyszłości projektu.
     

Co dalej?
Rząd rezygnuje z kontynuacji Izery w jej obecnym kształcie, koncentrując się na rozwoju klastrów elektromobilności. Kluczowe pytanie brzmi: czy projekt znajdzie inwestora, czy zakończy się całkowitym zamknięciem? Czas pokaże.

Projekt polskiego samochodu elektrycznego Izera – wizja, która nie doszła do skutku, i przyczyny upadku inicjatywy
Innowacyjny pomysł wymiany baterii w samochodach elektrycznych w podróży, rozwiązanie na szybkie doładowanie w trasie

Nowe akumulatory z zasięgiem do 1000 km

W 2025 roku na rynku pojawią się baterie nowej generacji, oferujące zasięg do 1000 km na jednym ładowaniu. Chiński producent CATL jest liderem w tej dziedzinie, prezentując akumulatory Shenxing PLUS, które mogą być ładowane w zaledwie 10 minut do zasięgu 600 km.

Wymienne baterie – innowacja czy problem?

Jednym z najbardziej innowacyjnych pomysłów na rynku jest technologia wymiennych baterii. Firmy takie jak Nio rozwijają stacje umożliwiające szybką wymianę akumulatorów, co eliminuje potrzebę długotrwałego ładowania. Jednak istnieje kilka przeciwskazań:

  • Brak standaryzacji między producentami pojazdów.

  • Wysokie koszty budowy infrastruktury.

  • Pytanie o to, kto pokryje koszty wprowadzenia tego rozwiązania w Europie.

Wykres przedstawiający dynamiczny wzrost liczby samochodów elektrycznych na rynku, ilustrujący rozwój elektromobilności

Według danych z końca listopada 2024 roku, w Polsce zarejestrowano łącznie 77 873 samochody całkowicie elektryczne (BEV).

Prognozy na 2025 rok:

Zgodnie z założeniami Ministerstwa Klimatu i Środowiska, liczba samochodów elektrycznych oraz hybryd w Polsce ma dynamicznie rosnąć.

Przewidywana liczba aut elektrycznych łącznie z hybrydami na polskich drogach wygląda następująco:

  • 2024 rok: ponad 135 tys.

  • 2025 rok: ponad 190 tys.
     

Jednakże, aby osiągnąć te cele, konieczne jest znaczne przyspieszenie tempa rejestracji pojazdów elektrycznych w kraju.

Obecne tempo wzrostu sugeruje, że osiągnięcie prognozowanych wartości będzie wymagało intensyfikacji działań promujących elektromobilność oraz dalszego rozwoju infrastruktury ładowania.

Samochód elektryczny na tle rosnącej liczby pojazdów elektrycznych, symbolizujący wzrost popularności EV na całym świecie

Ładowarki do samochodów elektrycznych

Jeśli szukasz wydajnych i niezawodnych ładowarek do samochodów elektrycznych, sprawdź naszą ofertę tutaj. Zapewniamy kompleksowe rozwiązania dla domów, firm i przestrzeni publicznych.

Nowe stacje ładowania

Rozwój infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce nabiera tempa, jednak nadal pozostaje wyzwaniem w kontekście rosnącej liczby samochodów elektrycznych na drogach.

Stan obecny i plany na 2025 rok:

  • Liczba punktów ładowania: Pod koniec listopada 2024 roku w Polsce funkcjonowało 8 331 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Z tego 30% stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 70% – punkty prądu przemiennego (AC) o mocy do 22 kW.

  • Rozwój infrastruktury przy głównych szlakach komunikacyjnych: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) planuje instalację stacji ładowania o dużej mocy co 60 km dla pojazdów osobowych oraz co 120 km dla pojazdów ciężarowych, z możliwością dalszego zagęszczenia tej sieci w przyszłości.

  • Prognozy liczby punktów ładowania: Według analiz Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), przy wdrożeniu odpowiednich działań, do 2025 roku liczba nowo instalowanych punktów ładowania w Polsce może wzrosnąć ponad dziesięciokrotnie w porównaniu z obecnym tempem.

Stacja ładowania samochodów elektrycznych – ważny element rozwijającej się infrastruktury w 2025 roku, wspierający rozwój elektromobilności

Program „Mój Elektryk 2.0” to kontynuacja rządowego wsparcia mającego na celu promowanie elektromobilności w Polsce poprzez dofinansowanie zakupu, leasingu lub wynajmu długoterminowego nowych pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1, czyli samochodów osobowych.

Kto może skorzystać z programu?

Program skierowany jest do:

  • Osób fizycznych nabywających pojazd do użytku prywatnego.

  • Osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.
     

W tym roku największa ilość beneficjentów z poprzedniego roku (spółki) zostały wykluczone z programu.

Jakie są warunki uzyskania dofinansowania?

Aby skorzystać z programu, należy spełnić następujące kryteria:

  • Rodzaj pojazdu: Nowy, zeroemisyjny samochód kategorii M1, napędzany wyłącznie energią elektryczną lub wodorem.

  • Cena pojazdu: Nie może przekroczyć 225 000 zł netto.

  • Przebieg pojazdu: W momencie zakupu lub przekazania do użytkowania nie może być wyższy niż 6 000 km.

  • Rejestracja i użytkowanie: Pojazd musi być zarejestrowany na terytorium Polski na beneficjenta programu przez co najmniej 2 lata od daty zakupu lub przekazania.

  • Ubezpieczenie: Obowiązkowe ubezpieczenie OC i AC przez co najmniej 2 lata od zakupu lub przekazania pojazdu.
     

Jakie są kwoty dofinansowania?

Maksymalna kwota dofinansowania wynosi do 40 000 zł (cena zawiera bonus w postaci 10 000 zł po oddaniu samochodu do złomowania).

  • Podstawowe wsparcie:

    • Zakup: 18 750 zł lub 11 250 zł (jeśli roczny dochód nie przekracza 120 000 zł).

    • Leasing lub wynajem długoterminowy: 30 000 zł lub 5 000 zł (jeśli roczny dochód nie przekracza 120 000 zł).
       

Kiedy program zostanie zakończony?

Program „Mój Elektryk 2.0” ma być realizowany w latach 2025–2026.

  • Rozpoczęcie: Luty 2025 r.

  • Zakończenie:

    • Okres zawierania umów: Do 30 czerwca 2026 r.

    • Okres wydatkowania środków: Do 31 sierpnia 2026 r.

Program może zakończyć się wcześniej w przypadku wyczerpania środków przeznaczonych na dofinansowania.

Gdzie szukać informacji i jak składać wnioski?

Dodatkowe informacje na temat programu i zmian oraz wzory wniosków znajdują się na stronie rządowej gov.pl, gdzie można także złożyć wniosek online. Warto śledzić aktualności dotyczące zmian w procedurach i wysokości dofinansowań.

Spis treści

 

Nowoczesne samochody elektryczne i innowacyjne rozwiązania ładowania – najnowsze trendy w elektromobilności na rok 2025
06 stycznia 2025

Co nowego w 2025 w świecie elektromobilności?

Czy wiesz, jakie maksymalne dofinansowanie możesz otrzymać w ramach programu Mój Elektryk 2.0? A może zastanawiasz się nad nowymi technologiami, które mogą zrewolucjonizować rynek samochodów elektrycznych? Rok 2025 przynosi nowości w świecie elektromobilności – od rozwoju infrastruktury ładowania, przez innowacyjne rozwiązania zwiększające wydajność pojazdów, aż po zmiany w krajowych programach wsparcia.

W tym artykule odpowiemy na pytania, jak skorzystać z dopłat do zakupu samochodu elektrycznego, gdzie szukać najnowszych informacji oraz jakie wyzwania i szanse stoją przed sektorem EV w Polsce. Zajrzymy też za kulisy projektu Izera i zastanowimy się, dlaczego updał i co dalej z ambitnym planem stworzenia polskiego auta elektrycznego.

Stacje i ładowarki do samochodów elektrycznych w Lubuskiem

Masz pytania?

Kontakt

Produkty

Artykuły

Ekoplug Polska sp. z o.o.  Polski dystrybutor stacji ładowania wallbox i ładowarek przenośnych z akcesoriami

Biuro:
ul. Janusza Korczaka 27,
66-500 Strzelce Krajeńskie

Ekoplug Polska

Telefon Ekoplug Polska
Poczta Ekoplug Polska
Poczta Ekoplug Polska

Media

Firma